ترجمه سوره آل عمران ( از آیه 1 تا آیه 20 )
ساعت ٧:٥٠ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۱ مهر ۱۳٩٢   کلمات کلیدی: مذهبی ،قرآن ،ترجمه سوره آل عمران
الم1اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ2نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ أَنْزَلَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ3مِنْ قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقانَ إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا بِآیاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ وَ اللَّهُ عَزیزٌ ذُو انْتِقامٍ4إِنَّ اللَّهَ لا یَخْفى‏ عَلَیْهِ شَیْ‏ءٌ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ5هُوَ الَّذی یُصَوِّرُکُمْ فِی الْأَرْحامِ کَیْفَ یَشاءُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ6هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ7رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ8رَبَّنا إِنَّکَ جامِعُ النَّاسِ لِیَوْمٍ لا رَیْبَ فیهِ إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ9إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ أُولئِکَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ10کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللَّهُ شَدیدُ الْعِقابِ11قُلْ لِلَّذینَ کَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَ تُحْشَرُونَ إِلى‏ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمِهادُ12قَدْ کانَ لَکُمْ آیَةٌ فی‏ فِئَتَیْنِ الْتَقَتا فِئَةٌ تُقاتِلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ أُخْرى‏ کافِرَةٌ یَرَوْنَهُمْ مِثْلَیْهِمْ رَأْیَ الْعَیْنِ وَ اللَّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشاءُ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصارِ13زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ14قُلْ أَ أُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِنْ ذلِکُمْ لِلَّذینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِالْعِبادِ15الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ16الصَّابِرینَ وَ الصَّادِقینَ وَ الْقانِتینَ وَ الْمُنْفِقینَ وَ الْمُسْتَغْفِرینَ بِالْأَسْحارِ17شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ18إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِآیاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَریعُ الْحِسابِ19فَإِنْ حَاجُّوکَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِیَ لِلَّهِ وَ مَنِ اتَّبَعَنِ وَ قُلْ لِلَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ وَ الْأُمِّیِّینَ أَ أَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَیْکَ الْبَلاغُ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِالْعِبادِ20
 
 
ترجمه آیت الله مکارم شیرازی :
(1) الم
(2) معبودی جز خداوندِ یگانه زنده و پایدار و نگهدارنده ، نیست.
(3) ( همان کسی که ) کتاب را بحق بر تو نازل کرد ، که با نشانه های کتب پیشین ، منطبق است و «تورات» و «انجیل» را.
(4) پیش از آن ، برای هدایت مردم فرستاد و ( نیز ) کتابی که حق را از باطل مشخّص می سازد ، نازل کرد کسانی که به آیات خدا کافر شدند ، کیفر شدیدی دارند و خداوند ( برای کیفرِ بدکاران و کافران لجوج ، ) توانا و صاحب انتقام است.
(5) هیچ چیز ، در آسمان و زمین ، بر خدا مخفی نمی ماند. ( بنا بر این ، تدبیر آنها بر او مشکل نیست. )
(6) او کسی است که شما را در رحمِ ( مادران ) ، آن چنان که می خواهد تصویر می کند. معبودی جز خداوندِ توانا و حکیم ، نیست.
(7) او کسی است که این کتاب ( آسمانی ) را بر تو نازل کرد ، که قسمتی از آن ، آیات «محکم» [ صریح و روشن ] است که اساس این کتاب می باشد ( و هر گونه پیچیدگی در آیات دیگر ، با مراجعه به اینها ، برطرف می گردد. ) و قسمتی از آن ، «متشابه» است [ آیاتی که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر ، در نگاه اول ، احتمالات مختلفی در آن می رود ولی با توجه به آیات محکم ، تفسیر آنها آشکار می گردد. ] اما آنها که در قلوبشان انحراف است ، به دنبال متشابهاتند ، تا فتنه انگیزی کنند ( و مردم را گمراه سازند ) و تفسیر ( نادرستی ) برای آن می طلبند در حالی که تفسیر آنها را ، جز خدا و راسخان در علم ، نمی دانند. ( آنها که به دنبال فهم و درکِ اسرارِ همه آیات قرآن در پرتو علم و دانش الهی ) می گویند: «ما به همه آن ایمان آوردیم همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل ، متذکر نمی شوند ( و این حقیقت را درک نمی کنند ) .
(8) ( راسخانِ در علم ، می گویند: ) «پروردگارا! دلهایمان را ، بعد از آنکه ما را هدایت کردی ، ( از راه حق ) منحرف مگردان! و از سوی خود ، رحمتی بر ما ببخش ، زیرا تو بخشنده ای!
(9) پروردگارا! تو مردم را ، برای روزی که تردیدی در آن نیست ، جمع خواهی کرد زیرا خداوند ، از وعده خود ، تخلّف نمی کند. ( ما به تو و رحمت بی پایانت ، و به وعده رستاخیز و قیامت ایمان داریم. )
(10) ثروتها و فرزندانِ کسانی که کافر شدند ، نمی تواند آنان را از ( عذابِ ) خداوند باز دارد ( و از کیفر ، رهایی بخشد. ) و آنان خود ، آتشگیره دوزخند.
(11) ( عادت آنان در انکار و تحریفِ حقایق ، ) همچون عادتِ آل فرعون و کسانی است که پیش از آنها بودند آیات ما را تکذیب کردند ، و خداوند آنها را به ( کیفر ) گناهانشان گرفت و خداوند ، شدید العقاب است.
(12) به آنها که کافر شدند بگو: « ( از پیروزی موقت خود در جنگ احُد ، شاد نباشید! ) بزودی مغلوب خواهید شد ( و سپس در رستاخیز ) به سوی جهنم ، محشور خواهید شد. و چه بد جایگاهی است!
(13) در دو گروهی که ( در میدان جنگ بدر ، ) با هم رو به رو شدند ، نشانه ( و درس عبرتی ) برای شما بود: یک گروه ، در راه خدا نبرد می کرد و جمع دیگری که کافر بود ، ( در راه شیطان و بت ، ) در حالی که آنها ( گروه مؤمنان ) را با چشم خود ، دو برابر آنچه بودند ، می دیدند. ( و این خود عاملی برای وحشت و شکست آنها شد. ) و خداوند ، هر کس را بخواهد ( و شایسته بداند ) ، با یاری خود ، تأیید می کند. در این ، عبرتی است برای بینایان!
(14) محبّت امور مادی ، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت ، در نظر مردم جلوه داده شده است ( تا در پرتو آن ، آزمایش و تربیت شوند ولی ) اینها ( در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند ، ) سرمایه زندگی پست ( مادی ) است و سرانجام نیک ( و زندگیِ والا و جاویدان ) ، نزد خداست.
(15) بگو: «آیا شما را از چیزی آگاه کنم که از این ( سرمایه های مادی ) ، بهتر است؟» برای کسانی که پرهیزگاری پیشه کرده اند ، ( و از این سرمایه ها ، در راه مشروع و حق و عدالت ، استفاده می کنند ، ) در نزد پروردگارشان ( در جهان دیگر ) ، باغهایی است که نهرها از پایِ درختانش می گذرد همیشه در آن خواهند بود و همسرانی پاکیزه ، و خشنودی خداوند ( نصیب آنهاست ) . و خدا به ( امورِ ) بندگان ، بیناست.
(16) همان کسانی که می گویند: «پروردگارا! ما ایمان آورده ایم پس گناهان ما را بیامرز ، و ما را از عذابِ آتش ، نگاهدار!»
(17) آنها که ( در برابر مشکلات ، و در مسیر اطاعت و ترک گناه ، ) استقامت می ورزند ، راستگو هستند ، ( در برابر خدا ) خضوع ، و ( در راه او ) انفاق می کنند ، و در سحرگاهان ، استغفار می نمایند.
(18) خداوند ، ( با ایجادِ نظامِ واحدِ جهانِ هستی ، ) گواهی می دهد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش ، ( هر کدام به گونه ای بر این مطلب ، ) گواهی می دهند در حالی که ( خداوند در تمام عالم ) قیام به عدالت دارد معبودی جز او نیست ، که هم توانا و هم حکیم است.
(19) دین در نزد خدا ، اسلام ( و تسلیم بودن در برابر حق ) است. و کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده شد ، اختلافی ( در آن ) ایجاد نکردند ، مگر بعد از آگاهی و علم ، آن هم به خاطر ظلم و ستم در میان خود و هر کس به آیات خدا کفر ورزد ، ( خدا به حساب او می رسد زیرا ) خداوند ، سریع الحساب است.
(20) اگر با تو ، به گفتگو و ستیز برخیزند ، ( با آنها مجادله نکن! و ) بگو: «من و پیروانم ، در برابر خداوند ( و فرمان او ) ، تسلیم شده ایم.» و به آنها که اهل کتاب هستند [ یهود و نصاری ] و بی سوادان [ مشرکان ] بگو: «آیا شما هم تسلیم شده اید؟» اگر ( در برابر فرمان و منطق حق ، تسلیم شوند ، هدایت می یابند و اگر سرپیچی کنند ، ( نگران مباش! زیرا ) بر تو ، تنها ابلاغ ( رسالت ) است و خدا نسبت به ( اعمال و عقاید ) بندگان ، بیناست.