استاد سید محسن موسوى بلده
ساعت ٥:٤٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۱ تیر ۱۳٩٠   کلمات کلیدی: مذهبی ،زندگینامه قاریان قرآن

 

استاد سید محسن موسوى بلده ۱۹ شهریور ماه ۱۳۳۲ شمسى در شهر تهران دیده به جهان گشود.
ولادت او در خانواده اى مذهب، اولین طلیعه آشنایى او با کتاب انسان ساز قرآن شد جو مذهبى خانواده و اشتیاق قرآنى اقوام مادرى، عامل دیگرى در تربیت قرآنى او شد زیرا علاقه اقوام مادریش بخصوص دائیهایش او که همگى از ذاکران اهل بیت (علیه السلام) بودند اشتیاق او را نسبت به فراگیرى قرآن دو چندان ساخت. بهمین دلیل پیش از ورود به دبستان بذر عشق به قران در نهادش جاى گرفت وبتدریج باور شد پس از آن بود که با تشویق والدین و نزدیکان، زندگى قرآنیش رقم خورد. استاد موسوى علوه بر والدینش از استادش وطنى بعنوان کسى که نقش تعیین کننده در پرورش قرانى او داشته یاد مى کند خود او در این باره مى گوید جناب آقاى وطنى معلم قرآن کلاس چهارم دبستان، بود. او علاوه بر ظاهرى بسیار مرتب و منظم، تدریس بسیار خوب و منظمى داشت. در آن زمان که کلاسهاى قرآن مدارس و حتى هیئتهاى مذهبى، وضع منظمى نداشت او با روش ویژه در آهنگین خواندن استفاده و با لحن خواندن آیات تمام شاگردان را به پیروى از سبکش موظف مى ساخت.
استاد سید محسن موسوى در مراحل مختلف آموزش و فراگیرى قرآن از محضر اساتیدى چون استا محمد تقى مروت بهره گرفت و علم تجوید را نزد او فرا گرفت. از دیگر اساتید او مرحوم دکتر سید ابراهیم مفیدى جراح و متخصص بیماریهاى زنان بود که از محضر او بهره ها برد. اگر چه پیش از انقلاب و حتى سالهاى قبل از آن جلسات قرآن و فراگیرى ان مانند امروز منظم و دقیق نبود مباحث چون آموزش صوت و لحن مانند امروز وجود نداشت، با وجود این در اطراف و اکناف شهر تهران جلساتى به شیوه سنتى و هیئتى برقرار بود که بسیارى از قاریان برجسته کشور در این جلسات به فراگیرى قرآن پرداختند. حاج محسن موسوى بلده در سال ۱۳۳۸ هـ.ش تحصیلات ابتدایى خود را در دبستان محمودیه اسلامى که آغاز کرد.
و در سال ۱۳۴۴ به پایان رساند. پس از آن در همان سال در مدرسه امیرکبیر تحصیلات دوره راهنمایى را آغاز کرد. و در سال ۱۳۵۰ دیپلم طبیعى را زا دبیرستان جعفرى اسلامى گرفت و از آنجا که به تحصیل و فراگیرى علم و دانش علاقه وافرى داشت در میان تمامى دبیرستانهاى منطقه ۱۷ آموزش و پرورش آن زمان رتبه ممتاز را کسب نمود. که او عشقى بى نهایت به قرآن داشت در تمامى این سالها در کنار درس و تحصیل به فراگیرى قرآن نیز مى پرداخت و بدین ترتیب آینده اش در جوار این کتاب انسان ساز رقم خود. او در سال ۱۳۵۰ در رشته فیزیوتراپى در دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۵۴ به دریافت مدرک کارشناسى این رشته نائل شد و پ از انجام خدمت نظام وظیفه در سال ۱۳۵۶ در مرکز پزشکى شهداى هفتم تیر شهر رى مشغول به کار شد.
آقاى سید محسن موسوى یکى از قاریان برجسته کشور در سال ۱۳۵۷ با خانم روحانى منش ازدواج نمود که او نیز معلم قران و مسئول بخش فرهنگى اداره دارالتحفیظ قرآن کریم است و علاقه و اشتیاق وافرى به علوم قرآنى دارد ثمره این ازدواج سه فرزند دختر است از آنجا که استاد موسوى و همسرش از علاقه مندان و مشتاقان این کتاب الهى اند و در این زمینه فعالیت دارند عشق به قرآن در تمامى خانواده دیده مى شود و فرزندان اگر چه قارى قرآن محسوب نمى شوند اما آشنایى کامل با تجوید قرائت دارند ودر این زمینه فعالیت دارند. استاد سید محسن موسوى در ابتدا به سبک استاد مرحوم عبدالباسط تلاوت مى کرد پس از آن از سال ۱۳۴۸ تا به تلاوتهاى مرحوم على البنّاء علاقه مند شد و به سبک او روى آورد خود او در این باره مى گوید: من با تلاوت استاد مرحوم على البنّاء آشنا شدم و آنچنان شیفته تلاوتهاى این استاد بودم که چه شبها و روزها که نوار تلاوت على البنّاء را مى شنیدم و یا با برنامه هایى که بصورت زنده از تلاوتهاى این استاد، سبک تلاوت مرا تفسیر داد. در آن زمان استاد موسوى با پیروى از سبک مرحوم على البنّاء سبکى نو براى تلاوت خود برگزیده بود. پس از آن تلاوتهاى استا احمد شبیب و مدتى هم تلاوتهاى استاد برجسته شیخ محمد عبدالعزیز حسان، آقاى موسوى را به سمت خود جذب کرد.
استاد سید محسن موسوى بلده از جمله قاریانى است که اگر چه مدتهاى مدید از تلاوت قاریان برجسته اى چون مرحوم عبدالباسط، مرحوم منشاوى، احمد شبیب و عبدالعزیز حسان بهره ها گرفتن هرگز به تقلید محض توجه نداشت و همواره سعى مى کرد سبک این اساتید برجسته را اقتباس کند و هرگز به تقلید از حرف از آنها نپردازد ایشان در همین زمینه به قاریان قرآن سفارش مى کنند که در آغاز کار از استادى مشخص شروع کنند، نوارهاى این استاد را آنقدر بشنوند و تقلید کنند تا زیر ساخت قوى براى نحو بدست آید پس از آن در دومین مرحله از استادى دیگر چند نوار تقلید شود تا به تدریج امر تلفیق در سبکها تلاوت بدست آید استاد موسوى به قاریان ایرانى سفارش مى کند که در مرحله تلفیق تلاوتهاى اساتید مختلف باید در تلاوتها چنان ذوب شوند تا همه آن را فرا بگیرند و نیز قاریانى که در ابتداى راه هستند باید حتما تلاوتهاى خود را ضبط کنند و بشنوند و ایرادات آنرا برطرف کنند. توصیه اى که نه تنها براى براى ابتداى راه بلکه سازمانى که تلاوت انجام مى شود باید آنرا در نظر داشت ایشان همچنین به قاریان قرانى سفارش مى کنند که از تمرکز بر تجوید و صوت و لحن در ابتداى کار باید پرهیز کنند و تنها باید به مفهوم و معناى آیه پرداخت زیرا اگر تلاوت بر اساس مفهوم و معنا انجام شود لحن تلاوت هم طبیعى و جذاب خواهد شد. استاد سید محسن موسوى از جمله قاریان و اساتیدى است که علاوه بر داخل کشور سفرهایى نیز به نشر فرهنگ قرآنى به برخى از کشورها داشته و در آنجا به تلات پرداخته است. او در سال ۱۳۵۷ قبل از پیروزى انقلاب اسلامى در قالب گروهى اعزامى از دار التحفیظ قرآن کریم به مکه معظمه و مدینه منوره سفر کرد. او همچنین بهمراه اقایان مرتضى رهنما، ذبیح الله تمرکزن امیر محمودیون و احمد و احمد زرنگار به کشور سودان سفر کرده است. از جمله کشورهاى دیگرى که استاد مولوى در آنها به تلاوت پرداخته مى توان به کشورهاى مالزى، فرانسهن بنگلادش، امارات متحده عربى، برزیل آراژانتین، سنگاپور، آلمان و ترکیه اشاره کرد که تلاوت ایشان ر این کشورها با استقبال پرشور مردم مواجه بوده است:
یکى از خدمات ارزنده قرآنى استاد سید محسن موسوى به جامعه قرآن دوست کشور، کتاب دو جلدى حلیه القرآن در خصوص قواعد تجوید به روایت حفص از عاصم است که تا کنون با تیراژ سه میلیون استاد سید محسن موسوى تا کنون در بسیارى از مراکز قرآنى به تدریس تجوید قرآن کریم پرداخته که از آن جمله مى توان به تدریس دوره اى و مقطعى در آموزش و پرورش، تدریس تجوید در ارتش جمهورى اسلامى، جهاد سازندگى، سازمان تبلیغات اسلامى، دار التحفیظ القرآن الکریم و نیز جلسات آموزش تجوید خواهران که از سالها قبل در منزل ایشان برگزار مى شود و خدمت بزرگى به جامعه قرآنى خواهران است، اشاره کرد.
استاد سید محسن موسوى از پیش از پیروزى انقلاب اسلامى در محضر مقام معظم رهبرى به تلاوت پرداخته و نیز در اولین مراسم حج تمتع پس از پیروزى انقلاب اسلامى در معیت آن حضرت به حج تمتع مشرف شده است و هم اکنون به عنوان مسئول بخش فیزیولوژى مرکز پزشکى شهداى هفتم تیر تهران به فعالیت مشغول است.

منبع : سایت سبطین